Scientific and economic journal

«Problems of economics and management of oil and gas complex»

ISSN 1999-6942

IMMERSIVE VIRTUAL REALITY ENVIRONMENT AS AN INNOVATIVE TOOL FOR FORMING HARD SKILLS IN THE OIL AND GAS COMPLEX

UDC: 001.895+330.34+371.2
DOI: 10.33285/1999-6942-2021-5(197)-48-56

Authors:

GOLUNOV NIKITA NIKOLAEVICH1,
MAKAROVA EVGENIYA DMITRIEVNA1

1 National University of Oil and Gas "Gubkin University", Moscow, Russian Federation

Keywords: hard skills, virtual reality, immersive technologies, digital educational environment

Annotation:

Modern conditions of digital and technological transformation of production establish new requirements for the formation of hard skills of personnel in the oil and gas complex. The use of technologies of virtual, augmented and immersive reality makes it possible to create a full-scale digital educational environment for the formation of hard skills and the development of practical skills. The requirements for the educational process, the roles of participants, the stages of creating educational projects in an immersive educational environment, possible training scenarios, the advantages and disadvantages of such training are considered.

Bibliography:

1. Мартынов В.Г., Голунов Н.Н., Макарова Е.Д. Форсайт инноваций. Изменения технологий и инструментов управления инновациями в нефтегазовом комплексе // Деловой журнал "Neftegaz.RU". - 2020. - № 6 (102). - С. 16-26. - URL: https://magazine.neftegaz.ru/articles/tekhnologii/555521-forsayt-innovatsiy-izmeneniya-tekhnologiy-i-instrumentov-upravleniya-innovatsiyami-v-neftegazovom-ko
2. Мартынов В.Г., Голунов Н.Н., Макарова Е.Д. Четвертая промышленная революция и ее вызовы для отраслевого рынка труда нефтегазового комплекса // Энергетическая политика. - 2017. - № 5. - С. 3-12. - URL: http://www.energystrategy.ru/editions/source/ep52017_1.html
3. Москаленко А.А. Обучение и развитие персонала нефтяных компаний: тенденции, проблемы, пути решения // Международный научно-исследовательский журнал. - 2016. - № 2-1 (44). - С. 35-38. - DOI: 10.18454/IRJ.2016.44.023
4. Формирование системы корпоративного обучения: опыт нефтегазовых компаний / И.С. Симарова, С.В. Алексеева, Ю.В. Алесеевичева, Л.Н. Руднева // Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия экономика. - 2018. - № 2 (24). - С. 119-130. - URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-sistem-korporativnogo-obucheniya-opt-neftegazovh-kompaniy/viewer
5. Мартынов В.Г. Непрерывное (дополнительное) профессиональное образование и повышение качества подготовки специалистов // Профессиональное образование. Столица. - 2016. - № 9. - С. 20-25. - URL: http://www.fa.ru/fil/ufa/about/Documents/Pressa/2016_%E2%84%969_PO.pdf
6. Щурова Е.В., Лямкин И.В. Интеграция тарифных систем оплаты труда с уровнями национальной (отраслевой) рамки квалификаций // Наука и технологии трубопроводного транспорта нефти и нефтепродуктов. - 2019. - Т. 9, № 4. - С. 417-433. - DOI: 10.28999/2541-9595-2019-9-4-417-433
7. Мартынов В.Г. Технологии непрерывного образования в обеспечении конкурентоспособности специалистов на рынке труда // Профессиональное образование. Столица. - 2016. - № 11. - С. 14-18. - URL: https://www.gubkin.ru/departaments/university_departments/DIaCS/presscenter/download/177_letter.pdf
8. URL: http://www.asm-tech.com/v1/images/3DVisualAndVRTech_images/04_fullsize.jpg
9. URL: https://images.asme.org/MEMagazine/Articles/2011/November/30390.jpg
10. URL: https://www.veative.com/industry-cases/ar-vr-in-oil-and-gas
11. URL: https://jasoren.com/wp-content/uploads/2018/07/training-in-vr.jpg