Scientific and economic journal

«Problems of economics and management of oil and gas complex»

ISSN 1999-6942

SOCIAL CAPITAL IN DIGITAL CONTROL SYSTEMS

UDC: 61.4
DOI: 10.33285/1999-6942-2021-6(198)-47-53

Authors:

MARTYNOV VICTOR GEORGIEVICH1,
EREMINA IRINA YURIEVNA1,
EFIMOCHKINA NATALYA BORISOVNA1,
CHUPROVA IRINA YURIEVNA1

1 National University of Oil and Gas "Gubkin University", Moscow, Russian Federation

Keywords: human capital, social capital, human resources, intelligence, communication, trust, stakeholders

Annotation:

The effectiveness of business processes in the new development paradigm based on high-tech technologies is determined by the company's ability to create conditions for the consolidation of existing resources, including human capital. The importance of human capital at the present stage of economic transformation is beyond doubt. A person, acting as a carrier of knowledge, information, and professional experience, is the main resource of the company, the source of those competitive advantages that determine the stability of the company's development, its stable position in the market. The disclosure and use of social potential becomes a vital condition for the existence of the company. The paper reveals the essential characteristics of social capital, its structural elements and the key mechanisms of their implementation.

Bibliography:

1. Ерёмина И.Ю., Джиоева Ф.А. Система работы с молодыми специалистами в производственных организациях // Проблемы экономики и управления нефтегазовым комплексом. - 2014. - № 7. - С. 30-36.
2. Еремина И.Ю., Тодераш В.А. Управление карьерой в России и за рубежом // Проблемы экономики и управления нефтегазовым комплексом. - 2016. - № 2. - С. 12-15.
3. Ефимочкина Н.Б. Цифровой мир бизнеса и человек: проблемы и тенденции развития // Вестн. ун-та. - Гос. ун-т управления, 2018. - № 11. - С. 51-57. - DOI: 10.26425/1816-4277-2018-11-51-57
4. Ивашковская И.В. Моделирование стоимости компании. Стратегическая ответственность Совета директоров. - М.: ИНФРА-М, 2018. - 430 с.
5. Коулман Дж. Капитал социальный и человеческий // Общественные науки и современность. - 2001. - № 3. - С. 121-139.
6. Мамедов А.К. Информационное общество: новая онтология социального неравенства // Вестн. Московского ун-та. Сер. 18. Социология и политология. - 2014. - № 2. - С. 187-199.
7. Независимая оценка квалификаций работников в нефтегазовом комплексе / В.Г. Мартынов, И.Ю. Еремина, С.В. Кибовская [и др.] // Нефт. хоз-во. - 2018. - № 3. - С. 102-105. - DOI: 10.24887/0028-2448-2018-3-102-105
8. Мартынов В.Г., Ерёмина И.Ю., Абдулкадыров А.С. Особенности кластеризации в системе профессионального образования // Науч. обозрение. Сер. 1: Экономика и право. - 2015. - № 2. - С. 150-156.
9. Роббинс С.П., Коултер М. Менеджмент: пер. с англ. - М.: Вильямс, 2004. - 880 с.
10. Симонова И.Ф., Мартынов В.Г., Еремина И.Ю. Оценка эффективности различных форм обучения персонала в нефтегазовом комплексе // Нефть, газ и бизнес. - 1999. - № 6. - С. 59-61.